Beh v zime

Beh je zdravý taktiež v zime!

Teploty pod nulou neznamenajú, že musíte tieto dni stráviť vo svojom obľúbenom kresle s nohami nahor. A už vôbec nie teraz, keď vedci proti pasívnemu nič nerobeniu protiargumentujú a tvrdia, že ľudské telo, čo sa týka teplotných rozdielov, je ďaleko prispôsobivejšie ako so myslíme. Ak má telo dostatok času na prispôsobenie sa novej teplote - napr. ak budete pravideľne trénovať od jesene až do zimy - potom sa zmenia taktiež osobné reakcie na väčšie teplotné rozdiely. Ale späť k štúdiám vedcov, ktorí v posledných rokoch naozaj nezaháľali.

Menšie nebezpečenstvo infekcie

Pri behu produkuje telo teplo a ak je vzduch teplý, alebo dokonca horúci, musí sa telo značne namáhať, aby sa ho zbavilo. Prakticky to znamená vyššiu tepovú frekvenciu a zasielanie väčšieho množstva krvy pokožke, ktorej svalstvo musí viac pracovať a potrebuje väčšie množstvo krvy. Ak je teplota nižšia, využíva telo teplo jednoducho k tomu, aby bolo chránené pred chladom alebo podchladením. A keď sme u témy ochrana - ľudia, ktorí športujú vonku taktiež v zimnom období, trpia menej nachladnutím. A kto už prechládne, ten sa vylieči oveľa rýchlejšie ako návštevník zatvoreného fitness centra. Aspoň to tak tvrdia veci. Čo nám ďalej radia je nasledovné:

Zimu znáša každý inak

Práve v zime doporúčame najskôr telo pomaly rozohriať a po tréningu ho ponaťahovať - zabránite tak poraneniu svalstva. Ale taktiež krátky beh sem a tam je výborným cvikom na rozohriatie. Samozrejme, ak ste nachladený alebo chorý - potom je beh v chladných teplotách absolútne tabu. A ešte niečo je celkom logické - každý reaguje na zimu inak, čo sa nedá natrénovať - je to čisto otázka typu človeka. Niekomu chladné teploty nič nerobia, niekto na ne reaguje horšie a niekto ich vôbec neznáša. Jedinou možnosťou, ako prísť na to, ako na tom ste Vy, je to sám vyskúšať!

Správne oblečenie pre beh v zime

S funkčným oblečením máte jasne výhodu

Zima je krásna z viacerých dôvodov. Bežci si ju cenia predovšetkým preto, pretože im pri behu neni nikdy horko a to aj napriek, že sa telo s každým krokom viac zahrieva. Jediným problémom je vlhkosť. Či už dážď, alebo pot - voda musí z tela preč. A to rýchlo! Bavlna to každopádne nevzládne, ale moderné funkčné materiály áno. 

Majte na tele vždy dostatok vrstiev
Tu nie je absolútne na mieste, spoliehať sa na veľkolepý "zahrievací" výkon tela a obliecť sa tak, ako by ste išli na obyčajú prechádzku. Pretože sa naraz stane, že sa jednoducho musíte zastaviť. A dôvodom môže byť či už kamarád, alebo výnimočne atraktívny sused, alebo v opačnom prípade "pohľadná" susedka. V týchto prípadoch, kedy sa jednoducho musíte zastaviť, hrozí nebezpečenstvo podchladenia. Okrem toho existujú na tele miesta, ktoré nie sú dobre chránené resp. "vyhrievané". Medzi ne patria napr. kolená. Ak Vám mrznú kolená, začne telo vysielať varovné signály aj napriek tomu, že Vám je inak krásne teplúčko.

Cibuľa nielen do kuchyne
Cibuľový princíp znamená, že namiesto dvoch teplých vrstiev oblečete viac tenších, funkčných vrstiev. Prvú vrstvu tu tvorí kvalitná funkčná spodná bielizeň, ktorá saje vlhkosť a predáva ju ďalej do ďalšej hornej vrstvy. Ako poslednú (vonkajšiu) vrstvu zvoľte vetruvzdornú bundu (Windbreaker), ktorá chráni pred vetrom. A nezabudnite na to, že ani to najlepšie hightech oblečenie Vám nepomôže, ak máte pod ním bavlnené tričko.
 
Od hlavy až po päty
Ste oblečený tak ako sa patrí, dodržiavate vlastné tempo a napriek tomu mrznete? To máte síce niečo v hlave, ale pravdepodobne nič na nej. Pretože cez hlavu prebieha z veľkej časti telesná termoregulácia a aby ste ju optimálne podporili, odporúčame na beh v zime obliecť špeciálnu funkčnú čapicu, ktorá Vám buď siaha cez obe uši, alebo sa môžete rozhodnúť pre praktickú čapicu vo forme tunela, ktorý si pretiahnete cez hlavu. Nezabudnite ani na ochranu rúk! Funkčné rukavice dokážu divy a Vy si tak užijete beh bez akýchkoľvek kompromisov. A dostávame sa úplne dole, kde nesmie chýbať bežecká obuv s vodeodolnou membránou Goretex, ktorá vedľa tepelnej ochrany plní funkciu vodonepriepustného spoločníka.

Zimná bežecká obuv

V prípade, že na teréne neleží sneh, postačí klasická bežecká obuv prípadne trailová bežecká obuv, v ideálnom prípade s vodeodolnou membránou Goretex. Ak sa musíte vysporiadať s malým snehovým popraškom, potom si zaviažte obuv, ktorá navyše poskytuje dostatočný "grip", teda priľnavosť k povrchu. Na zimný beh existujú také špeciálne zimné bežecké ponožky, ktoré sú vedľa pravého a ľavého rozlíšenia vyrobené z funkčných materiálov odvádzajúcich pot, čím podporujú taktiež priedušnosť. Okrem toho chránia nohu lepšie pred chladnými teplotami ako obyčajné bavlnené ponožky. 

Čo by vás mohlo zaujímať:

Vytrvalostný šport: správna výživa pre beh bez prekážok
Vytrvalostný šport: správna výživa pre beh bez prekážok
Na čo musí vytrvalostný športovec dbať? Kedy nastal správny čas na müsli tyčinku a koľko sacharidov priemerne potrebuje telo športovca?
Šesť tipov pre ideálny štart do novej bežeckej sezóny
Šesť tipov pre ideálny štart do novej bežeckej sezóny
Po zimnej prestávke, alebo po dlhšej pauze je treba dbať na niekoľko základných pravidiel
Alpine Running! Sky is the limit!
Alpine Running! Sky is the limit!
Bežci stále častejšie opúšťajú asfaltové cesty a vydávajú sa objavovať nový, často horský, terén. Tu je špeciálna obuv nadovšetko.
nach oben