Jesenné behanie

Prečo budete beh na jeseň milovať

Beh jesennou farebnou prírodou má svoje čaro, niekomu sa ale do hmly, dažďa apod. vôbec nechce. Pre druhú skupinu máme pripravených mnoho dobrých rád a motivačných argumentov, po ich prečítaní by sa mal rozbehnúť úplne každý.
 
Francúzsky maliar Toulouse-Lautrec nazval jeseň zimným jarom, čo môže niekomu znieť mierne prehnane. V každom prípade toto prirovnanie poukazuje na to, že všetko závisí na individuálnom prístupe každého z nás. Patríte k tým, ktorí vidia v jeseni len hmlu, dážď a chladné teploty alebo máte otovorené oči, viete prekonať mentálne prekážky a tešíte sa na zážitky plné nádherných farieb, chrastiaceho lístia apod.? Ten, kto sa prekoná, zistí, že práve na jeseň je behanie jedinečným zážitkom!

Zmena znamená život

Ak je jar obdobím, keď sa všetko prebúdza, potom je jeseň  dobou zmien. Akonáhle sa závodné dráhy štadiónov premenia na šmykľavé polia plné mokrého lístia, akonáhle sa asfalt ciest začne strácať v šedej hmle – potom je na čase vyraziť novým smerom, do prírody. Máme na mysli trailový beh alebo taktiež pekne po slovensky cezpoľný beh. Stačí sa vhodne obuť a vybehnúť. A bez predchádzajúceho plánovania budete mať krásne čistú hlavu, ktorá sa môže rovnako ako oči, plniť a kochať novými zmyslovými vnemmi. Ale ani nohy neodídu naprázdno a sú zásobované novými impulzmi (ktoré nenájdete na asfalte) prechádzajúcimi do mozgového centra. Nové vnemy ako ostrý kameň, nerovný terén, sem tam nejaký kmeň – práve preto sa beh na jeseň stáva senzomotorickým dobrodružstvom a ideálnym prostriedkem na vykročenie novým smerom, novými cestami.

Trail running prináša mnoho predností:
  • zlepšuje koordináciu
  • výborne trénuje kondičku
  • trénuje viacemenej každú svalovú skupinu
  • má pozitívny vplyv na psychiku

 



Ako sa dostať (skoro) do varu


Na jesenný beh je potreba sa vybaviť správnym oblečením a vhodnou obuvou. S dobrou výbavou si udržíte vodu od tela. A aj keď budete možno niekedy mokrí, v dobrej bunde a topánkach sa voda nedostane do spodných vrstiev, teda pod nohavice, pod bundu a hlavne do topánok!
Malá rada pre výber oblečenia: keď pred rozbehnutím mierne mrznete, potom je všetko v poriadku. Na oplátku často škaredého počasí nás jeseň odmení inými pre beh optimálnymi argumentami. Vďaka nízkym teplotám sa totiž behá ľahšie a hlavne dlhšie. Okrem toho vzduch na jeseň nie je plný peľu, čo poteší predovšetkým alergikov. Optimálne jesenné podmienky sú tiež dôvodom, prečo sa veľa veľkých závodných behov koná práve v tomto ročnom období.

Aké si to urobíš, také to máš

Chcete si udržať dobrú kondíciu a hlavne konštantný výkon taktiež na jeseň? Potom vám neostáva nič iné, ako pre to niečo spraviť. Preniesť sa cez jeseň v dobrej kondícií totiž nie je až tak úplne jednoduché, ale nie nemožné!
Tu je potrebný špeciálny sezónny plán. V zásade ide o zabudovanie jedného regeneračného mesiaca – najlepší je Jún. Potom naštartujte znovu s tréning a ak  patríte medzi tých, ktorí neprahnú po profesionálnej kondícii, potom stačí pre udržanie dobré kondície ca 150 minút tréningu za týždeň. Pri dodržaní týchto cca 2,5 hod. behania týždenne si udržíte kondičku a vytrvalosť. Samozrejme, že sa jedná len o obecnú hodnotu, ktorá platí hlavne u mužov. U žien leží hranica o niečo nižšie. 150 minút behu predstavuje v najlepšom prípade beh zhruba 3x týždenne, pričom dbajte na vždy jednu dlhšiu, pomalšiu a jednu rýchlu bežeckú fázu. A nezabudnite, že ani na jeseň nejde o nový svetový rekord, ale predevšetkým o to, byť „pri tom“ a vychutnať si čaro týchto najfarebnejších mesiacov.


Rýchlostný tréning:
Napr. intervalový trénink alebo beh rýchlym tempom vždy 2x 10 minut vrátane. malej prestávky (mierny poklus).


Čo by vás mohlo zaujímať:

Vytrvalostný šport: správna výživa pre beh bez prekážok
Vytrvalostný šport: správna výživa pre beh bez prekážok
Na čo musí vytrvalostný športovec dbať? Kedy nastal správny čas na müsli tyčinku a koľko sacharidov priemerne potrebuje telo športovca?
Šesť tipov pre ideálny štart do novej bežeckej sezóny
Šesť tipov pre ideálny štart do novej bežeckej sezóny
Po zimnej prestávke, alebo po dlhšej pauze je treba dbať na niekoľko základných pravidiel
Alpine Running! Sky is the limit!
Alpine Running! Sky is the limit!
Bežci stále častejšie opúšťajú asfaltové cesty a vydávajú sa objavovať nový, často horský, terén. Tu je špeciálna obuv nadovšetko.
nach oben